Category Technika

PRZEMYSŁ CHEMICZNY

Zagadnienie odpylania jest w tym przemyśle niezmiernie skomplikowane ze względu na różnorodność procesów, jakie tu występują. Jako typowy przykład trudności związanych z doborem właściwego sposobu odpylania można przytoczyć Zakłady Supertomasyny Bonarka w Krakowie. Zakłady te powodują zatrucie okolicy pyłami unoszącymi się z kominów odprowadzających spaliny. Przeprowadzoną przez Zakład Gospodarki Cieplnej AGH w Krakowie analizę ziarnistości podano w tablicy 6.

Read More

MASZYNY CYFROWE JAKO OGNIWA SYSTEMÓW W PEŁNI AUTOMATYCZNYCH

Wprowadzenie w trakcie ostatniej wojny systematycznych taktycznych bombardowań dalekiego zasięgu postawiło przed konstruktorami lotniczymi problem opracowania systemu sterowania samolotem, który nie wymagałby ciągłej czujności i ingerencji pilota. Problem był bardzo ważny, gdyż chodziło o zachowanie człowieka w jak najlepszej formie psychicznej i fizycznej na moment rozpoczęcia akcji bojowej, tzn. bombardowania. Wynikiem tych poszukiwań było skonstruowanie tzw. pilota automatycznego. Zadaniem tego urządzenia jest utrzymywanie ustalonego przez pilota kursu i szybkości samolotu. Zasady pracy pilota automatycznego nie były skomplikowane. Pobrane z przyrządów pomiarowych dane o wysokości lotu, szybkości itp. oraz dane z busoli żyrokompasowej były porównywane z danymi o kursie ustawionymi przez pilota. W przypadku istnienia różnic pilot automatyczny oddziaływał na stery czy system sterowania szybkością lotu, tak aby samolot powrócił do kursu ustalonego na początku. Włączenie pilota automatycznego w system sterowania samolotem pokazuje schematycznie rysunek 1. Ponieważ dane doty- czące wysokości lotu czy stanu busoli są wielkościami, które zmieniają się w trakcie manewrów samolotu w sposób ciągły, wybrano dla realizacji pilota automatycznego tzw, technikę analogową. W technice tej stany poszczególnych wejść przedstawione są za pomocą prądów elektrycznych odpowiedniej wielkości. Wykonanie działań na nich odbywa się też bezpośrednio, tzn. bez zamiany na wielkości liczbowe.

Read More

KATALOG SZTUCZNYCH SATELITÓW ZIEMI

W tablicy 4 podajemy zestawienie bliższych danych o sztucznych satelitach Ziemi. Stanowią one uzupełnienie podobnej tablicy w tomie III, str. 208 niniejszego wydawnictwa. Przechodząc do ogólnej charakterystyki dotychczasowych sztucznych satelitów Ziemi można powiedzieć, że uczeni radzieccy celują w miotaniu na orbity stosunkowo znacznych mas (Sputnik III, rys. 1, miał masę 1327 kG), gdy u satelitów amerykańskich rzuca się w oczy poprzestawanie na masach niewielkich, nieraz zupełnie nikłych (Vanguard I – 1,5 kG). Od zasady tej częściowo odstąpiono przy odstrzale satelitów typu Discoverer, u których masa sięga 600-800 kG. Także zespoły instrumentów naukowych w satelitach radzieckich dochodzą do 968 kG (Sputnik III), w satelitach amerykańskich natomiast nie przekraczają 140 kG, jak na przykład Discoverer VII (rys. 5, 6, 7 i 8).

Read More

ZWAŁY I ICH WYKORZYSTANIE

Każdej z osób przyjeżdżających na Górny Śląsk, wśród innych charakterystycznych dla tego regionu cech, rzucają się w oczy typowe dla tamtejszego krajobrazu zwały. Zwały albo hałdy (z niemieckiego) są to duże zbiorowiska odpadów przemysłowych ukształtowane w formie różnego rodzaju wzniesień i pagórków, występujące głównie na obszarach wielkich centrów przemysłowych, a także w pobliżu pojedynczych wielkich fabryk lub kopalni. W związku z tym dzielimy zwały według materiału z jakiego się składają, to zaś wiąże się z rodzajem wydobywanego surowca mineralnego lub produkcji danego zakładu przemysłowego. W Polsce wśród głównych typów zwałów rozróżniamy:

Read More

Wskaźnik klasyfikacyjny węgla

– 31 płomienny duża zawartość części lotnych (powyżej 300/0), brak lub słaba zdolność spiekania (0–10 LR): z uwagi na duże różnice w cieple spalania dzieli się na 3 podtypy: 1) 6800- 7300 kcal/kg, 2) 7300-7800 kcal/kg, 3) powyżej 7800 kcal/kg

Read More

Procesy technologiczne związane ze stratami cennych surowców

Poniżej omówiono niektóre procesy technologiczne związane ze stratami cennych surowców na skutek ulatniania się z gazami, jak również procesy, przy których zachodzi konieczność oczyszczania gazów ze względów technologicznych.

Read More

Klasyfikacja paliwa gazowego

Klasyfikację paliw płynnych można oprzeć na różnych zasadach. Na zasadzie pochodzenia paliwa: 1) z ropy naftowej: benzyna, oleje motorowe i opałowe, mazuty: 2) z destylacji łupków bitumicznych i piasków roponośnych: benzyna motorowa, oleje motorowe i opałowe: 3) z destylacji smoły węglowej: benzol motorowy, oleje opałowe: 4) z gazu ziemnego: gazolina, gazol (skroplone węglowodory): 5) z gazu koksowniczego i miejskiego: benzol motorowy. Z uwagi na to, że używane są obecnie 4 typy silników na paliwa płynne, dzieli się te paliwa bez względu na ich pochodzenie, na grupy o jednakowym przeznaczeniu: 1) paliwa do silników tłokowych o niskim stopniu kompresji: benzyna samochodowa, benzyna syntetyczna, gazy skomprymowane, mieszanki benzyny z metanolem lub etanolem i benzolem: 2) paliwa lotnicze do silników tłokowych, o wysokim stopniu sprężania: benzyny wysokooktanowe, izooktan, mieszanki benzyny z alkoholami i eterami: 3) paliwa do silników typu Diesla, wolnoobrotowych i szybkoobrotowych: ropa naftowa, oleje motorowe z ropy naftowej, z uwodornienia węgla, z syntezy gazowej, z destylacji smoły węglowej: 4) paliwa do silników odrzutowych, paliwa organiczne do spalania z tlenem atmosferycznym oraz paliwa rakietowe do spalania ze specjalnym utleniaczem, organiczne i nieorganiczne. Specjalną klasę paliw płynnych stanowią alkohole i etery. Trudno połączyć je razem ze względu na pochodzenie, gdyż otrzymuje się je w różny sposób, jak również stosuje się je do różnych celów. Najważniejsze z nich są: alkohol metylowy (metanol) stosowany do silników samochodowych oraz do odrzutowych (np. do niemieckich pocisków rakietowych V2): alkohol etylowy, jako komponent mieszanek z benzyną i benzolem, dla podwyższenia liczby oktanowej. Eter izopropylowy również stosuje się jako komponent benzyn lotniczych.

Read More

WĘGIEL BRUNATNY CZ. II

Węgle brunatne młodsze zawierają podobnie jak torf, znaczne ilości wody, 40-60%, a także dość dużo popiołu. Suszenie na powietrzu może obniżyć zawartość wody do 10-30%, zależnie od gatunku węgla oraz warunków atmosferycznych. Wysoka zawartość wilgoci powoduje, że konsystencja węgla brunatnego przypomina czasem wilgotną glinę. Węgieł ziemisty przypomina swym wyglądem stary torf, można tam czasem zauważyć części o wyraźnym wyglądzie i strukturze drewna, można nawet odróżnić części pni i kory. Takie węgle nazywa się lignitami (z łacińskiego lignum – drewno). W krajach anglosaskich i we Francji lignitami nazywają wszystkie odmiany węgla brunatnego.

Read More

PRZEMYSŁ ENERGETYCZNY

Zakłady tego przemysłu (elektrownie) są poważnym źródłem zanieczyszczania okolicy popiołem SO2 i SO3 oraz koksikiem. Zastosowanie tego lub innego urządzenia odpylającego zależy od rodzaju spalanego węgla, a przede wszystkim od typu paleniska. Czynniki te wpływają bowiem decydująco na ilość popiołu zawartego w spalinach, a także na jego ziarnistość. Spaliny z kotłów rusztowych opalanych miałem węglowym, a budowanych na niewielkie wydajności, zawierają mniej niż 30-40% popiołu zawartego w paliwie, podczas gdy spaliny z palenisk pyłowych zawierają do 80% tego popiołu. W nowoczesnych dużych elektrowniach zainstalowane są przeważnie kotły pyłowe, wymagające urządzeń odpylających dostosowanych do drobnych frakcji pyłów. Są nimi elektrofiltry i multicyklony. Do spalin o grubszych frakcjach pyłów stosuje się cyklony i filtry żaluzjowe.

Read More

TECHNIKA WYTWARZANIA I POMIARU WYSOKICH ClSNIEŃ

Powodzenie w pracy nad wysokimi ciśnieniami jest niewątpliwie uzależnione od osiągnięć w konstruowaniu potrzebnej do tych prac aparatury, dlatego warto rozpatrzyć niektóre problemy związane z jej konstruowaniem i wykonaniem.

Read More

Radiometeorologia

Nieco mniej niż spitsbergeńska znana jest wśród szerokiej publiczności wyprawa do Wietnamu, chociaż specjalności ściśle geofizyczne były na niej jeszcze bardziej bogato reprezentowane niż na Spitsbergenie. Polscy geofizycy w ścisłej współpracy ze swymi wietnamskimi kolegami uruchomili i prowadzili dwa obserwatoria geofizyczne: Phu-Lien koło portu Haiphong oraz położone wysoko w górach obserwatorium Cha-Pa. Oba te obserwatoria posiadały stacje meteorologiczne I rzędu, a ponad to w Phu- -Lien został rozbudowany ośrodek badań aktynometrycznych. W Cha-Pa istniała nowoczesna stacja aerologiczna oraz ośrodki badań nad elektrycznością atmosferyczną, radiometeorologią i radioaktywnością atmosfery.

Read More